Monday, 28 March 2016

Sakit Kepala!!! Punca dan Cara Rawatan



Assalamualaikum semua... 

Hari ni Dida nak cite pasal topik sakit kepala. Sebab ape dida pilih pasal topik ni adalah kerana hari tu dida sakit kepala sangat2. Maybe terlalu stress dan tension pasal study dah nak dekat final exam dengan hpone buat hal lagi. Adoiii!!! Pening Kepala Cek ni. So dida nak story la skit punca sakit kepala dan cara untuk merawat sakit kepala ni tanpa makan ubat seperti ubat migraine or panadol. Bile ingat balik tobat dida nak makan ubat panadol ni. Uolls tau tak... mesti tak tau kan... errrrmmm... Actually bila kita sakit kepala dan salalu sangat makan ubat seperti panadol ni sebenarnya sangat tidak elok terutamanya pada sistem badan kita. Ye la setiap ubat tu ada gak dadah. Skit pun tetap ada gak.

Apabila datang je sakit kepala dengan tidak menentu waktunya, bayangkan ketika kita sedang berkerja tiba-tiba sahaja sakit kepala, jadi tidak karuan dibuatnya pasti mengganggu setiap aktiviti kita kan.  Pil penahan sakit selalu menjadi pilihan, jika sudah kerapkali kita menelannya akhirnya tidak mujarab lagi. Kita perlu ingat setiap penyakit ada ubatnya, cuma kita terkadang terlupa mengkaji sebab apakah kita sakit kepala. Cuba kita ubah cara hidup kita, mungkin disitu ada jawapannya. Jadi kalau dah selalu makan ubat panadol kompem2 la sistem dalam badan kita ni akan jadi semakin teruk last2 ubat yang dimakan tu tidak lagi berkesan or mujarab untuk kita. Macam ape yang penah jadi pada dida dulu lain skit la tapi jadi semakin kronik iaitu allergic terus badan2 ni after makan ubat panadol. Abis semua tangan ni bengkak2 macam belon. 

Pastu dengan bengkak merah2 tapak tangan dan asyik mengaru je tapak tangan dida dah macam beruk tau tak... huhuhu... Jika duit masuk takpe la gak. Ni tak duit yang keluar lagi ada laaa... Sejak ari tu jika  sakit kepala je dida akan cari alternative lain untuk hilangkan sakit kepala ni. Contonye dida akan guna Biovelocitysleepmate @ a.k.a BVSM dan yang terbaru sebab dida baru je tau... hihihihi... dida akan Minum Mineral Coffee untuk hilangkan  sakit kepala. Yang peliknye walaupun tak berapa pelik sebenarnya, rupenye mineral coffee ni boleh jugak hilangkan sakit kepala sebab dalam mineral coffee ni hanya ada garam buluh sahaja. Garam buluh ni sangat bagus untuk kesihatan manusia. Tapi macam mana dida tau mineral coffee ni boleh hilangkan sakit kepala... errrmm ini adalah kerana dida yang mengalami situasi seperti tu so sebab tu la dida tau dan share pada uollss.

Secara umum ada lima jenis sakit kepala yang dihidapi oleh manusia, yang penekanannya fokas bagaimana rasa sakit itu dihasilkan. Menurut Clinical Methods, rasa sakit terjadi pada setiap bagian dari kepala, termasuk kulit, otot-otot, pembuluh darah, sinus, struktur gigi, dan urat-saraf muka. So kat sini dida nak terangkan antara punca sakit kepala :-


1. Sakit Kepala Yang Tegang
Merupakan sakit kepala yang sering dialami orang ramai dan dianggap biasa. Ia merupakan sakit kepala yang berterusan dan pesakit akan terasa sakit sangat-sangat pada waktu pagi. Sakit ini terhasil dari pengecutan berterusan otot-otot pada bahagian kepala dan leher yang menyebabkan rasa berat pada dan di belakang leher. Pesakit terasa seperti adanya pemberat di kepala atau pita di sekeliling kepala. Biasanya, stres dan kegelisahan dikaitkan dengan sakit kepala jenis ini. Selain daripada sakit semasa pemberian tekanan pada otot di leher, pemeriksaan-pemeriksaan lain adalah normal.
2. Migrain
Ia merupakan sakit kepala yang tenat dan yang berpanjangan sehingga 6-24 jam. Ia diklasifikasikan kepada dua jenis.
  • Migran klasik – Sakit kepala dengan kehilangan selera makan, mual dan muntah, yang didahlui oleh “aura” – kesan visual seperti pancaran petir, perasaan mencucuk dan perubahan fikiran.
  • Migran biasa – lebih kurang sama kecuali tiada kehadiran.
  • Bentuk migran lain yang lebih jarang

Migrain biasanya didapati di kalangan 5% populasi. Kebanyakan pesakit mendapat serangan pertama mereka sebelum berumur 30 tahun. Sakit kepala ini biasanya berlaku pada sebelah kepala tetapi kerap kali menyeluruh, dan berlaku kurang dari sekali dalam sebulan.




 3. Sakit Kepala Berkelompok
Ia mengakibatkan sakit menikam yang tajam yang menumpu pada sebelah mata. Biasanya pesakit akan terjaga dengan sakit kepala ini dalam beberapa jam sahaja selepas tidur. Gejala-gejala seperti keluarnya air mata, kelopak mata yang melentok dan hidung berhingus mungkin juga hadir. Jangkamasa serangan adalah biasanya pendek, selama 30-90 minit.
4. Sakit Kpala Disebabkan Oleh Penyakit Yang Memberi Kesan Terhadap Salur-salur Darah
Ini adalah disebabkan oleh kesan salur-salur darah di dalam tengkorak, misalannya pendarahan, gumpalan darah, kelemahan dan penipisan dinding pada salur-salur darah dan tekanan darah yang tinggi.
5. Penigkatan Tekanan Pada Otak
Tekanan di dalam kranium mungkin ditingkatkan oleh ketumbesaran, bengkak bernanah, keradangan selaput otak dan kecederaan dengan pembengkakkan pada otak.
6. Keradangan Pada Selaput Otak
Ia mungkin dihubungkan dengan rasa mual dan sakit atau kekakuan pada leher.
7. Sakit Kepala Selepas Dilanggar Pada Bahagian Kepala
Ini mungkin menunjukkan kerosakan yang serius seperti tengkorak yang patah atau pendarahan dalaman.
8. Penyakit Pada Tengkorak Atau Pada Rongga Tulang (Sinus)
Penyakit seperti sinusitis, tengkorak yang patah dan tumor tulang boleh menyebabkan sakit kepala.
9. Penyakit Telinga
Penyakit-penyakit telinga yang tertentu boleh menyebabkan sakit kepala.
10. Penyakit-penyakit Mata Dan Orbit
Tumor orbital dan glaukoma (peningkatan tekanan dalam mata) boleh menyebabkan sakit kepala.
11. Punca Toksik Dan Metabolik

Jangkitan dengan demam, aras gula yang rendah dalam darah dan rasa kurang senang selepas memiium arak, juga boleh menyebabkan sakit kepala.
Antara faktor-faktor dan pencetus sakit kepala ini berlaku:-
  • – Stres
  • – Corak tidur yang berubah
  • – Alkohol
  • – Senaman fizikal yang bersungguh-sungguh
  • – Cahaya yang terang
  • – Kelaparan
  • – Makanan-makanan tertentu, contohnya wain, coklat
  • – Pengawet-pengawet makanan, misalannya nitrat dalam sosej
  • – Kesan pengunduran dari kopi (kafein)
  • – Ubat-ubat tertentu – runding dengan pegawai farmai anda
  • – Perubahan hormon, misalannya semasa haid, pengambilan pil perancang keluarga
  • – Persekitaran yang sesak, misalannya bilik yang berisi asap

Bagaimana cara untuk mengurangkan rasa sakit kepala yang menyerang?

1. Guna limau kasturi atau lemon
Ini cara hilangkan sakit kepala menggunakan petua orang lama. Perah limau kasturi atas kepala dan ramas-ramaskan rambut. Sambil-sambil ramas rambut, picit bahagian kepala yang rasa sakit. Kulit limau jangan dibuang. Masukkan dalam mangkuk yang berisi air bersih. Selepas siap sesi ramas dan picit kepala, jiruskan air yang mengandungi kulit limau atas kepala dan badan. Jika uolss demam x kebah2 pun boleh buat air mandian dengan menggunakan lemon. InshaAllah kebah demam uolss. 
2. Urut dengan minyak panas
Antara cara untuk hilangkan sakit kepala yang terbukti berkesan adalah dengan mengambil minyak panas dan dilumurkan di bahagian kepala, tengkuk dan di belakang telinga.
Setelah menyapu minyak tersebut, ia diikuti dengan urutan ringan di bahagian tersebut. Hanya selepas beberapa minit, kombinasi minyak panas dan urutan dapat menghilangkan sakit kepala tadi.
Cara hilangkan sakit kepala ini sesuai untuk orang yang biasa dengan minyak panas. Jika tidak biasa, tidak perlu cuba. Ini kerana, ada orang yang langsung tidak tahan denga minyak Cap Kapak!
Mcm dida, dida x guna minyak panas atau ape2 minyak pun. Dida just gune Bio Ever  Nano Cream atau Krim Bio Ever Plus aje. Bio Ever Plus ni terdapat 1001 khasiat. Detail uolss boleh baca kat dalam blog Dida ni ye. 


3. Guna pek ais
Foto Kredit: wisegeek.org
Letakkan benda sejuk seperti pek ais di kepala. Ini akan buat kita rasa kebas ataunumb. Jika tiada ice pack, balutkan sahaja ais yang dibeli di pasaraya dengan tuala kecil. Pegang dan letakkan di kepala untuk beberapa minit.
4. Jauhi MSG

Pernah dengar atau tidak dialog ini, “Aku rasa, aku sakit kepala ni sebab kedai makan tadi tu letak banyak sangat Ajinomoto”.

Monosodium glutamat (MSG) ditambah dalam makanan untuk meningkatkan rasa. Ia berasal dari asid amino, dipanggil asid glutamik, yang wujud secara semula jadi dalam pelbagai jenis makanan. Ramai orang yang mengalami sakit kepala mendapati bahawa makanan yang mengandungi MSG mencetuskan migrain atau lain-lain jenis sakit kepala, mungkin disebabkan oleh hakikat bahawa ia merangsang neuron.
Dida tidak kata Ajinomoto itu tidak bagus. Cuma, kurang-kurangkan pengambilan jika masak di rumah. Lebih baik jika hindari sepenuhnya! Dida guna Garam Buluh aje dalam masakan. Huhuhu... 
5. Rehatkan diri
Orang kata, tidak elok makan ubat selalu. Apa kata kita tahan buat sementara waktu.
Apabila sakit kepala menyerang dan anda berada di tempat yang sesuai untuk berehat seperti di rumah, apa kata anda baring seketika di tempat yang gelap dan bebas daripada sebarang bunyi yang bising. Walaupun anda hanya dapat rehat selama 30 minit sekalipun, ia sedikit sebanyak dapat melegakan sakit kepala tersebut. Cara hilangkan sakit kepala ini nampak mudah, tetapi sukar untuk berehat jika berada di pejabat. So temanya CUTI REHAT jangan la time cuti tu pun sibuk dengan keje. Tutup hpone opis tu klu boleh. Time rehat, rehat secukupnya. Abiskan masa dengan keluarga. Lihat isteri dan ank2. Kite sebagai manusia kene ingat jugak, keje sampai bila x akan abis. Ingatlah suatu hari nanti kite akan pergi jua. Jadi hargailah masa bersama keluarga tercinta. Duit ringgit boleh dicari. Tapi keluarga tiada gantinya. Adakah bila anda sihat sibuk dengan kerja sehingga abai keluarga anda. Bila dah sakit baru nak disisi keluarga. Agak2 time tu anak2 dan isteri pedulikan kitew tak? Bagi isteri walaupun anda bekerja jangan lupe tanggungjawab anda sbg isteri dan ibu pada ank2. Kang ank2 x kenal mak jenuh la jawabnya. 
Apa nak jadiiiii...
So renung2kan lah yeee... 
6. Guna epal dan cuka epal cider (apple cider vinegar)
Kedua-dua epal dan cuka epal boleh digunakan untuk melawan sakit kepala. Dikatakan, bau epal hijau dapat mengurangkan sakit kepala. Bukan itu sahaja, cuka epal juga boleh mengembalikan keseimbangan asid dan alkali dalam badan.
Bila bangun pagi dan rasa sakit kepala, makan sepotong epal yang ditaburkan garam. Minum air masak.
Alternatif lain, letakkan 3-4 sudu cuka epal dalam air suam. Basahkan tuala dengan air suam bercampur cuka epal tadi dan letakkan di kepala yang terasa sakit. 
Dida dah pernah try memang mujarab. Tapi time tu dida guna produk HerbaLife yg Alovera tu. Skrg ni dida amalkan Minum Mineral Coffee aje.
7. Minum air elektrolit
Tidak kurang juga ada orang melaporkan dengan meminum air elektrolit, seperti 100 Plus dan Revive. Ia dapat mengembalikan bendalir dan tenaga dalam badan, dan merupakan salah satu cara untuk hilangkan sakit kepala. Memandangkan air tersebut mengandungi gula dan kandungan tenaga yang agak tinggi, elakkan dari mengambilnya dalam kuantiti yang banyak. Cukuplah sekadar dapat mengatasi sakit kepala tadi dan bukan jadikannya minuman harian.
8. Letak kain basah di dahi
Anda juga boleh meletakkan kain basah yang sejuk di atas dahi anda sambil baring. Seperti cara gunakan pek ais, cara hilangkan sakit kepala ini dapat mengecutkan saluran darah dan mengurangkan pengaliran darah ke kepala supaya ia tidak berasa terlalu tertekan. Sambil baring, anda boleh cuba untuk bertenang dan berehat selama beberapa minit sehingga anda berasa lega.
9. Rendam kaki dalam bekas air panas
Lagi satu cara hilangkan sakit kepala adalah dengan merendamkan kaki anda di dalam bekas air panas. Dengan ini anda boleh menarik pengaliran darah ke bahagian bawah badan dan dapat mengurangkan tekanan ke atas bahagian kepala anda.
Selepas rawatan rendaman kaki selama 30 minit, anda dapat rasakan kelegaan dari sakit kepala tadi. Cara hilangkan sakit kepala dengan cara rendam kaki ini sesuai dilakukan di rumah sahaja. Jika di pejabat, tentu sekali sukar!
Totally Dida cakap memang release tension uolss... muaaahhhcikedddd... 
10. Rawatan akupuntur
Bagi mereka yang sering sakit kepala secara berulang-ulang, anda boleh mendapatkan rawatan akupuntur sebagai cara untuk hilangkan sakit kepala. Mengikut fahaman akupuntur, jarum kecil yang dimasukkan di bawah permukaan kulit dapat menyelaraskan kembali aliran tenaga atau qi di dalam badan.

Ia juga dapat mencegah sakit kepala daripada berlaku serta merupakan rawatan yang mempunyai kesan sampingan yang sedikit. Dida percaya, cara hilangkan sakit kepala guna teknik akupuntur sangat berkesan. Belum cuba, belum tahu!
Tapi kitew semua sedia maklum tabib Cina mmg terkenal dengan kepakaran perubatan. Terbaikkkk!!!
**Noted Tambahan 
Pastikan anda minum air yang mencukupi, sekurang-kurangnya dua liter setiap hari. Lagi banyak, lagi bagus. Kandungan air dalam badan sangat penting. Dengan memastikan pengambilan air yang mencukupi ini, anda dapat menghindari dari dehidrasi yang boleh mengakibatkan sakit kepala tersebut.
Air juga dapat membantu bahagian dalaman anda dapat berfungsi dengan baik dan berupaya menggantikan sel-sel yang rosak dalam badan. Boleh juga cuba cara menghilangkan migrain dengan menggunakan lemon.
Segera jumpa doktor
Jika anda sedang mengalami sakit kepala, anda boleh cuba mana-mana cara untuk hilangkan sakit kepala seperti di atas ini agar sakit kepala tersebut hilang. Cara hilangkan sakit kepala di atas cuma cadangan sahaja. Dida tidak bertanggungjawab atas apa-apa yang berlaku jika anda mengikuti petua ini.
Jika sakit kepala tersebut terlalu berat, anda boleh mengambil ubat tahan sakit sebagai cara untuk hilangkan sakit kepada. Ia boleh didapati di farmasi berhampiran anda dan murah serta berkesan untuk memberikan kelegaan dengan cepat. Cuma elakkan daripada menjadi terlalu bergantung kepadanya yang akan membuatkan ubat tahan sakit menjadi tidak berkesan dalam jangka masa yang panjang.
**Cara hilangkan sakit kepala yang terbaik ialah berjumpa doktor dan dapatkan konsultasi yang bertauliah. Jika sakit kepala yang terlalu kerap dan terlampau teruk, lebih baik berjumpa doktor pakar.


Lets Healthy, Beauty and Wealthy with me... 


019-2049504

E-mail : idaariff84@gmail.com | FB : Eda Ariff | IG : edaariff

No comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...